Байовци
Ето, че паднах в ръцете на враговете и ще напусна пътя на борбата преди да сме видели края на нашите въжделения. Но с моята кончина не свървшва пътят, който трябва да извървите, така щото да не изгубят смисъл усилията ни. Моята смърт не ще да спре бъдещето ни освобождение, нито трябва да скове сърцата и душите ви. Знайте, че борбата за освобождението ни ще погълне в жертвения си олтар много от вас, но още повече ще погълне борбата след освобождението ни. Аз не веднъж съм ви казвал: “ Тоз който ни освободи той ще да ни и пороби“. Внимавайте, в народната работа няма шега, освобождението ни трябва да бъде плод на нашите задружни усилия. Вие, които ви грабят, безчестят и лъжат днешните ни управници, не мислете, че работата ни свършва с едното освобождение. Не, тя с това започва. Нашето драгоценно отечество ще се нуждае от достойни хора, които да го водят по пътя на благоденствието, така щото да бъдем равни на другите европейски народи. Ако допуснете утре, когато сте вече свободни да ви управляват днешните турски мекерета и разните му лихвари и чорбаджии, които и днес ви грабят най-безжалостно, то по-добре да си останем под сянката на султана. Вярно е, че ние нямаме хора подготвени, но поне имаме хора честни и родолюбиви, които няма да се поколебаят да положат живота си за въздигането на държавата ни. Не се полъгвайте, че тези които държат парите държат и бъдещето ви, защото тези пари те са ги взели от вас, а вие им се кланяте и ги въздигате, като слънце пред очите си. Те няма да се поколебаят да посегнат към властта, а вие ще трябва да ги възпрете и да им поискате сметка, кой с какво е помогнал за освобождението ни и давал ли е пари или казвал нека да стане па тогава. На такива аз съм им писал и преди „Днес е момента да си купите живот, които сега се продава, утре не и милиони да давате“ Та тези, които покажат разписките с печата на Централния комитет, те нека живеят свободно в отечествното ни, а другите презрете и отсечете алчните им ръце желаещи властта само за да ви грабят. За такива злоупотребяващи с народни пари, наказанието е само едно – Смърт , смърт и пак смърт, както гласи и уставът ни. За тези, които петнят името на отечеството ни наказанието е Смърт, смърт и пак смърт. За тези, които се възползват от непросветеността на народа ни и го грабят, уж били по-умни и учени, а всъщност лукави и хитри наказанието е Смърт, смърт и пак смърт. За тези, които насаждат омраза между хората живеещи в нашето мило Отечество, било на етническа или верска основа, с цел докато се избивате по-между си, те да трупат богатства, наказанието е Смърт, смърт и пак смърт. За тези, които обещават много, само и само да ги изберете да ви управляват, а после се отметнат от думите си, като кажат, че времената били трудни и те видите ли не предполагали че такова е положението, наказанието е конфискуване на имуществото и изгнание извън пределите на Отечеството ни. За тези, които под булото на родолюбието градят закони, а самите те не ги спазват или пък ги използват с цел своето облагодетелстване, наказанието е Смърт, смърт и пак смърт. Това е което исках да ви кажа, надявайки се, че ще доведете борбата до край. Бъдете силни братя и не щадете силите ,нито кръвта си, защото Отечеството ни няма да припише заслугите ви други му, нито пък ще позволи да потънат в забвение. И не забравяйте – Времето е в нас и ние сме във времето, то нас обръща и ние него обръщаме.
Анонимен каза:
.
Според мен, лекуването на зло със зло води до ново зло . Това е доказана през вековете истина, но ние продължаваме да падаме в клопката на обвиненчеството и лесната логика на ножа и куршума.
Смъртното наказание не бива да бъде прилагано по никаква причина – не заради друго, а защото нямаме представа за ценността на всеки човек. А и не се знае, дали ние, „праведниците“, един ден няма да минем в „лагера“ на достойните за осъждане, а пък другите – да се разкаят. Човекът е същество, което преминава през най-различни състояния. Той е противоречив – никога нито бял, нито черен.
„Когато сочиш към някого с пръст, три пръста сочат към теб“
Африканска поговорка
.
Мишок-четник каза:
Писмо в стил зрял анархо-комунизъм. Как ще повярвам, като знам че Левски беше православен до мозъка на костите си!
Мишок-четник каза:
Сайта е анархистки и Ч. Чергаров е явен анархист. Не се правете на ощипани. БРЗО ви разкри за нула време. ха-ха-ха.
Т. Дончев каза:
Боже, Боже, Божеее!
Ето това е съвременното българско мислене!
Че половината не са прочели текста горе в дясно вече не ме изненадва. Те така и работата си вършат, така са и в семейството… Въртоглави хора.
Но другата половина, която уж се е зачела в посланието на Чергар, вместо да се размисли над думите му, започва да спори до каква степен писмото е преписвано от самия Левски, дали и колко е осквернена паметта на Апостола, че даже за политическите убеждения на автора…
И с този „матрял“ България трябва да оцелее, да се пребори и да заеме достойно място на световната сцена. Такива ли хора ръководят съдбите на семействата си, такива ли хора се разпораждат с други на работните им места…? Как ще постигнем нещо, освен постоянно и стабилно пропадане във водовъртежа на посредствеността? Ето заради това родината загива. Заради посредственото „българско“ мислене.
Убеден съм, че ако Чергар ви го беше написал не иносказателно, а директно, какво трябва да се направи, вие пак щяхте да спорите за странични, незначителни подробности.
Както казваше един мой преподавател: „Каква интелигенция, на тях умът им не може да се концентрира и за пет минути върху определен проблем“.
Или според определението на един съвременен английски писател- вие сте от хората, които вместо да се вслушат в събеседника си, мислят какво ще кажат, докато той говори…
Анонимен каза:
++++++ и пак +
Гневен Избирател и Данъкоплатец каза:
Би ли ми драснал един ред на мейла, бих се радвал да установим двупосочен онлайн контакт – има някои идеи които бих искал да обсъдя с Гражданин като теб
йорданов каза:
Всеки има право да напише,изкаже свое мнение и затова всеки е прав-демокрация.А писмото ако е на Апостола или не ,е много добре обмислено и умело подредени вярни думи върху които всеки в България трябва да се замисли защото животът е кратък-65,70,75г.и за това време трябва да си го живеем добре с чест,достойнство и всичко от което няма да се срамуваме,нашият живот,на хората в България. Има безброй начина да се омаскарим и да ни омаскарят но пак самите ние можемда поправим тази нередност. Сами си изграждаме днешния ден и поставяме основите на утрешния. Времето на Апостола Левски сме самите ние, хората на България и ако само се равняваме по делата на Васил Левски,нищо няма да е това което живеем сега.
AlexVo каза:
Лелееее….
Ицо каза:
Левски ли – добре, че са го хванали по турско, инак щеше да се наложи да го бесят българи. А този стил на изразяване, който ни демонстрира чергарчето е много далеч от духа и личността на Левски – трябва да си много изпаднал, за да напишеш подобна малоумщина, с която да представяш Левски. По изпаднали от това са само хората, които й се възхищават.
Цвят каза:
Що за ужас……!!!!!!!Кому е нужно-да замесва Апостола в съвременната ни свинщина?Всеки може да има мнение,но нека бъде доблестен да сложи името си под него.Не зная как не усещате каква страшна гавра с паметта на Левски е това.Това „писмо“обикаля медиите като автентично вече.Самата манипулация с името на най-великия българин на всички времена говори за нашето духовно падение,а най-страшното е,че има хора,които приемат този факт едва ли не като“манна небесна“. „НАРОДЕЕЕ!!!!!“
Ганева каза:
След „Народе“ Левски е написал четири въпросителни, а не удивителни. И според мене в тези въпросителни се изразява неговата фрустрация от невъзможността да повдигне националния дух до степен, която е очаквал, въпреки титатичните си усилия. Те искат да кажат: Народе, къде си? Защо спиш? Какво още чакаш? Не ти ли стигнаха близо 500 години робство? (Разбира се, може да има и други интерпретации, но така го чувствам аз.)
И не виждам нищо лошо да „замесваме героите в съвремените свинщини“. Героите са за това – да ни вдъхновяват по пътя, който ние трябва да извървим.
kris каза:
Това писмо може и да не е директно написано от Левски, но е съставено от много негови писма и размисли. То отразява реално идеите на Апостола – мое мнение..
старият каза:
…не е измислено,мой човек.Оригинално си е.върнало се е в България с турските документи ,които фабриката в Костенец е изкупила от Турция за преработка като СКРАП ,както казваме сега.Добре,че един от пазачите се разровил и открил досието на Левски заедно с много други документи,които после се оказали важни за България.Целия архив ,които бил докаран от Турция се събирал в три тогавашни железопътни вагона.Турция после си ги поискала,когато разбрали за грешката си,но нашите казали ,че вече са изгорени.
Ганева каза:
По-долу помествам няколко истински цитата от Левски, за да покажа, че радикалната разправа с предатели и мошеници никак не му е била чужда:
*Предателите трябва да се убиват.
*Работата вършете, но умно!Трябва да се убие, ако не е чист.
*Решили сме се вече – или с нас и народа, или ще ви пратим при черните души!
*Който не е чист, убивам го. И работа трябва, работа!
Боб каза:
Има ли възможност някой да потвърди автентичността на това писмо.
Петко АВРЕНСКИ каза:
„ВАСИЛ ЛЕВСКИ ИЗВЪН ЮБИЛЕИИТЕ“
Обесването на Левски или неговото рождение, едното отне живота на великия син, а другото търси повече празничност, исторически измерения на неговото дело и десетки не, стотици български и чуждестранни историци, писатели, драматурзи и поети, художници и сценалисти, режисьори и артисти, много обикновени граждани се докосват до името и делото на Васил Левски. Мечтите на българина са свързани с Васил Левски. „Оценката на миналото и личността на Васил Левски, в акцентите върху неговото наследство за сто години се появиха много различия, много нюанси“, пише проф. Николай Генчев през 1973 година. Мнозина ще се досетят, че тази статия е писана по повод 100 години от обесването на Апостола. Какво ни припомня човекът, гражданинът и ученият Николай Генчев в статията за Васил Левски и идеите, които тези дни заливат фейсбук с негови писани или неписани последни писма. Нека да кажем, че епистоларното наследство на В. Левски е скромно по обем, съдържанието му е национално и общочовешко от идеи. Васил Левски не е „инструктор“ на Букурещкия комитет, „не е момче за услуги“, не е чиновник, не е уредник и действа по чужда воля. Левски респектира както султана така и народа с младостта и дързостта със силата на своята мисиъл, мащабност на своите организаторски и политически качества.
Възкресяването на истинския Левски започва от една риторика на д-р Кр. Кръстев, М. Арнаудов ив онези поетически измерения на Иван Вазов в които е съзрян образа на „един мъничък Хус“, който нямаше земята на Средна Европа, нейния географски простор, където реалното е социална реализация. Безспорен е приноса на Ив. Уинджиев, автор на цялостна научна биография на Васил Левски. Елка Дроснева правилно отбелязва проблематиката за изворите и работата с тях в статията „Свяст за миналото, настоящето и бъдещето“ (2002). Николай Генчев е един от съставителите на „Васил Левски. Документално наследство“. Трудът на автора е излязал в противовес на слухове, които запълват нашето ежедневие, и които са породени от необмислени повърхностни впечатления от различн разкази, писания, разсъжздения в различно време. Днес фейсбук ни предоставя ново „оригинално писмо, последно писмо на Васил Левски“. Въпросът за изворите да предоставим на Катедра по история на България при СУ : „Извори и историография на Възраждането“. Нека да се вгледаме в писаното от Левски и да го сравняваме с това във фейсбук:
Васил Ленски отхвърля мирния вариант и политически конформизъм в следния текст :
„с една обща революция да се направи коренно преобразование на сегашната държавна деспотско-тиранска система и да сезамени с демократска република.
Идеята за революция при Левски е във възкицанието : „Не !Не! Не! ….и казано е вече свобода чиста или смърт!“
„Възобновяването на нашата славна преди държава, отърваването от проклетите агаряни, за да добие първата чест и слава нашето мило отечество Българско и най-после да бъдем равни с другите европейски народи, зависи от нашите собствени задружни сили“….Революционната организация се труди „непрестанно да събира работници от сякакви съсловия на отечеството ни“.
„От никого страннаго нищо не се надяваме и никому за нищо се не молиме. Всичко се състои според нас в нашите задружни сили. Против тях не може противостоя и най-силната стихия, защото туй дело е дело за народното освобождение, дело българско.“
НАЙ-ЯРКИ СТРАНИЦИ НА НЕГОВИТЕ ДОКУМЕНТИу КОИТО РАЗКРИВАТ СОЦИАЛНИТЕ МУ МЕЧТАНИЯ, ПРОЕКТИТЕ ЗА УСТРОЙСТВО НА ОСВОБОДЕНА БЪЛГАРИЯ :
1. Писмо на Левски до Ганчо Милев в Карлово, 10 май 1871 г.: „Не ще бъде в наша България както е в Турско сега… Всичките народи в нея щат живеят под едни чисти и святи закони, аккто едадено от бога да живее човека; и за турчинът, и за евреинът и пр. каквито са, за всичките еднакво ще е, само ако припознаят законите равно с българинът. Това ще е наша България.“ и по нататък Левски продължава в същото писмо : „В Българско не ще има цар, а народно управление“ (подчертано от Васил Левски). И всекиму своето. Секи ще си служи по вярата и законнно ще се съди както българинъть така и турчинът ш пр. Свобода и чиста република.“
2. Левски до Евлоги и Христо Георгиеви, 6 октомври 1872 г. : „Днешншят век е век на СВОБОДАТА И РАВНОПРАВНОСТТА (едър шршфт у В.Левски) на всички народности.“ Всеки човек, продържава Левски, иска „свободно да живее и да се наслаждава с природата божия, иска да бъде човек : В България трябва да повдигнем и съградим ХРАМ НА ПРАВАТА СВОБОДА (едър шрифт у В. Левски) и да дадем всекиму своето“.
3. Чернова на дописката на В.Левски до в. „Свобода“ от януари 1871 г. :
„Че и ний сме хора и искаме да живеем човешки, да бъдем свободни с пълна свобода в земята ни – там дето живее българинът, в България, Тракия и Македония, па от каквото и да енародност да живеят в тоя наш рай ще бъдат равноправни с българинът във всичко. Ще имаме едно знаме, на което ще пише – свята и чиста република. Същото желаем набратя {та} сърби, черногорци, румънци и пр., да не остаиват след нас…Време е един труд да спечели онова, което търсили са и търят братята французи, т.е. „Млада Франция“, „Млада Русия“ и пр.“
4. Дописка във в. „Свобода“, бр. 7, 13 февруари 1871 г. : „Олязателността ви е да явите чрез вестника си, и то последния път, както е българското обществено мнение, да явите, че ние сме хора и искаме да живеем човешки ….всяка една народност, даже и турците трябва да бъдат свободни и да живеят между назе като хора и граждане. На нашето знаме, което ще бъде забито на Балканския полуостров, трябва да бъдат написани само три думи : Свобода и всеки му своето.“
5. Левски до новопосветените н революционното дело, 19 февруари 1872 г. : „Възобновлението на нашата славна (преди) държава, отърваването ни от проклетите агаряне, за да си добие първата чест и слава нашето мило отечество българско, най-после да бъдем равни с другите европейски народи, зависи от нашите собствени задружни сили“.
6. Левски до Л. Каравелов, 25 юли 1872 г. : „Целта ни в Българско е Братство със секиго, без да гледаме на вяра и на народност. Ръката си подаваме секиму, който желае да пролива кръв с нас за живот и свобода человеческа.“
7. Нареда на работниците за освобождението на българския народ 1871 г. : „С една обща революция да се направи коренно пеобразование насегашната държавно-деспотско тиранска система и се замени с демократска република (Народно управление). На същото това място, което са нашите прадеди със силатана оръжието и със своята свята кръв откупили, в което днес безчеловечно леснеят турски кесяджии и еничери, и в което владей правото на силата, да се подигни храм на истината и правата сволода и турският чорбаджилък даде място на съгласието, братството и съвършеното равенство между всичките народности. Българи, турци, евреи и пр. щат бъдат равноправни във всяко отношение, било във вяра, било в народносту било в гражданско отношение, било в каквото било. Всички щат спадат под един закон, който по вишегласие от всички народности ще се избере.“
ГЛАВНИТЕ ИДЕИ НА ЛЕВСКИ НАПОМНЯТ ЗА РАЗБИРАНИЯТА НА ВОЛТЕР И ФРЕНСКИТЕ ЕНЦИКЛОПЕДИСТИ, НА МОНТЕСКЬО И РУСО, НА МАЦИНИ И НА ДРУГИТЕ ИТАЛИАНСКИ ПИСАТЕЛИ – ПАТРИОТИ ОТ ХIХ век.
В СХВАЩАНИЯТА НА ЛЕВСКИ ЗА БЪДЕЩИЯ СВЯТ ОЧЕВИДНО СИЛНО СЕ УСЕЩА ВЛИЯНИЕТО НА ЗНАМЕНИТАТА „ДЕКРЛАРАЦИЯ ЗА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНИНА“, ПРОВЪЗГЛАСЕНА ОТ ВЕЛИКАТА ФРЕНСКА РЕВОЛЮЦИЯ, КАТО ЕДИН ОТ ТРИУМФАЛНИТЕ ДОКУМЕНТИ НА ЧОВЕШКАТА ИСТОРИЯ.
В ПУБЛИКУВАНИЯ ДОКУМЕНТ ВЪВ ФЕЙСБУК „ПОСЛЕДНО ПИСМО НА ВАСИЛ ЛЕВСКИ“ НЕ СЕ НАМИРАТ ГОРЕПОСОЧЕНИТЕ ВРЪЗКИ СЪС СИЛНИЯ АКЦЕНТ НА ЛЕВСКИ ВЪРХУ ДЕМОКРАЦИЯТА, „ПЪЛНА СВОБОДА“., НЕГОВАТА ПОСТАНОВКА ЗА „НАРОДНО УПРАВЛЕНИЕ“.
Анонимен каза:
Би ли бил така любезен да не задръстваш форума с дълги научни реферати?!
Анонимен каза:
mnogo qko
aa каза:
и Левски и Ботев са бяха бедни и нереализирали се люде,
и бидейки такиви , они немаха що да загубят . поради туй не им чинеше
особено усилие да прежалят живота си и себе си , но напиняха и наваляха другите , онези с имането , с децата и семействата си , да бидат като тях, да зарежат дом и родина и да се впуснат безразсъдно в една обречена и загубена битка, само и само за да осмислят битието си . и твърде често сторяха туй тяхно дело обилно попили с вино и ракия..
Димитар Обштий
Анонимен каза:
Каквото и да се коментира в училище сме учили че е имало предсмъртно писмо .
Дори и това да е художествена измислица , къде е оргинала ?
lady каза:
Убиване на неправдата – да, спасение и възход на човешките ценности – да, но смъртта наше право ли е? Това ли е честта? Да пожелаеш нечия смърт не е ли слабост, слабостта да надмогнеш себе си и своите качества?Еволюцията е в създаването.
Ден каза:
Виж тази новина под заглавието:
„Украински силоваци . . . журналиста Андрей Стенин „(с копи пейст – в търсачката),
и пак си помисли дали нямаме право да отнемаме човешки живот!
Смятам, че отговорът на нападението трябва да съответства на неговата жестокост. Ако някой ме напада с цел да ме убие и не мога безопасно да го обезвредя, не е морално да го оставя да победи. Не само заради своя живот, но и заради бъдещите жертви на агресора.
Май ще трябва отново да разчепкваме моралните проблеми свързани с престъпността. Излязохме от предишния управленски строй на комунистите като дечица от детска градина – неподготвени за живот в „конкуренция“. Ако група наркотрафиканти погубва стотици и хиляди млади животи, съсипва техните семейства, загробва икономическия живот на държавата ни, трябва ли основната ни цел да е да се грижим за техните „човешки права“?! Въпреки, че обществото ни е останало без средства за социално подпомагане и лечение на наркозависимите, както и за „хуманно“ преследване и наказване на престъпниците?!
Някой мисли ли с какво биха могли да бъдат ценни за бъдещето унищожените с наркотици млади хора?!
Вярвам, че обществото има право на крайни мерки, щом е поставено в крайни условия!
Filip Popov каза:
Думата смърт, е най-често повтаряната в това писмо, ако се изпълнеше това, което пише Левски за смъртта, то нямаше да останат почти никакви хора. Кой ще определи, кой има право да живее и кой не! Добре че Господ си знае работата.
Димитър каза:
,,,тъкмо щ се препокрият думите на Апостола,,,,“Чиста и свята, Република“,,,,май е бил прав, най прав и винаги прав,,,,това е,,,,
Анонимен каза:
Едни хора отговараят на аргументите с контрааргументи, а други отговарят с безкрайно повтаряне на едни и същи „мантри“, чиято цел е единствено да приспи мозъка на слушащия и да му бъде внушено това, което мантросващият иска да му внуши! Но, колкото и да е добър хипнотизаторът, той няма да успее, ако обектът му е против това да бъде хипнотизиран!
Господ наистина си знае работата – той помага, ала в кошара не вкарва!
Filip Popov каза:
Какъвто и да си, а ти не си Господ, нямаш право да се разпореждаш така с Живота на Хората! Съжалявам, че го казвам, но от позицията на Любовта, това е Недопустимо! Още Христос, някого го Показа и Доказа!
Анонимен каза:
Ти искаш да ме мантросаш да не наказвам престъпниците и убийците?! Ти искаш да си техен „адвокат“ пред съда на моята съвест?! Ние, хората, се разпореждаме с живота на живите същества на тази земя – тази сила ни е дадена от твоя бог, нали?! А бог се разпорежда с правото на безсмъртие и обитаване на райските селения – това малко ли е?! Не ми казвай, че нямам право да лиша от живот онзи, който застрашава живота на хората, които обичам!
Анонимен каза:
И кои ще са животозастрашаващите критерии? Примерно ти, купувайки им някаква храна-боклук или давайки им пари, за да си я купят, не им ли застрашаваш живота…
Анонимен каза:
Прав си, Анонимен, и това са животозастрашаващи критерии! Май трябва да почнем да ги вкарваме в затвора или дори да осъждаме на смърт масовите отровители, които пробутват на децата ни и на нас „закуски“ с маргарин, аспартам, азорубин и т.н.! Те нямат страх от бога когато тровят децата ни, а пък ние трябвало да се боим да ги накажем – колко удобно за тях!
Анонимен каза:
Да, но това ще да е като „лекуването“ на симптомите при някакво заболяване, а „генераторът“, който го поражда, ще си остава незасегнат…
Приеми, че се намираме в нещо като „омагьосан кръг“ и че трябва да се търси начин за прекъсването му или за излизането от него…
Анонимен каза:
Начинът е намерен отдавна – нарича се възпитание (чрез примера на Исус или по метода на Макаренко), но сега не е на мода! На мода е отвратителното лицемерие, което ни кара да говорим за модата в роклите при раздаването на оскарите, докато арабските фашисти (а не „радикалните ислямисти“) масово убиват невинни мирни хора и изгарят цели библиотеки с изключително ценни книги!
Анонимен каза:
„За манипулации и писане под чуждо име – СМЪРТ“, говедо просто.
Анонимен каза:
Смъртта е за теб, турско говедо просто!
komitata каза:
Е как тъй не е казал нищо за Сорос
фен на сайта каза:
Не се косете – силата е в знанието, не в интернета. Жалко че това писмо не е включено и в последния филм за Дякон Игнатий – щеше да е още „автентичен“ Васил Левски по Гендовски 🙂
Pingback: Росен Плевнелиев се дъни (за пореден път) с фалшив цитат на Левски | На Стената
Говньо прецедент каза:
Сволочта как се е хванала само на тия простотии!
Pingback: Ничтожний Роско! - Национално Движение Русофили