Българският съд на специално заседание обяви Емилия Масларова за светица. Това е поредното от редица подобни  канонизации извършени от Съдебната власт през последните години. По известните случай са канонизациите на Ахмед Доган и Стефан Софиянски. За разлика от църковният път за достигане на святост, който минава през три степени – мъченик, блажен и светец, българската съдебна система присъжда директно най-висшата степен. Друга основна разлика на съдебната от църковната канонизация е и, че докато в църковната е нужно лицето което ще бъде канонизирано да е починало, то това не е необходимо при съдебната канонизация. Това прави съдебната канонизация по-достъпна и предпочитана, както сред политиците, така и сред бизнесмените. Друго преимущество е, че за да бъдеш обявен за светец от съдебната власт, не е необходимо преди това да бъдеш припознат за мъченик, което би направило светоста недостъпна за политическия и бизнес елит на страната. Що се отнася до блажеността, то съдът е приел, че щом не си мъченик то е логично да си блажен, което е довело до прескачането и на тази степен в съдебната канонизация.

Разбира се да бъдеш обявен за светец от съдебната система си има и своите изисквания – добър адвокат, дебел портфейл и не на последно място свидетели на твоята святост, които обаче лесно се осигуряват ако първите две условия са изпълнени. В последния случай на обявяване за светец – Емилия Масларова – подкрепа и беше оказана от нейната приятелка и съблаженничка Татяна Дончева, която също копнее скоро да бъде канонизирана. Тя потвърди пред журналисти, че никога не се е съмнявала в блаженството на Масларова, и че титлата светица е напълно заслужена. Самото обявяване на Масларова за светица бе съпроводено от истинско чудо, свидетел на прокуратурата се отрече от светотатствените си показания и успя да избяга от журналистите. Самите журналисти споделиха, че на покаялият се свидетел сякаш му били поникнали крила като на ангел, докато зловредни атеисти разпространяваха слуха, че чудото било платено от Масларова.

Според странични наблюдатели има признаци, че съдебната система прави опити да се изравни със църковната във възприемането от обществото на обявените светци като такива. Тоест тя желае, нейните светци да се ползват сред народа със същата популярност и почит, както църковните. За да постигне това, според анализаторите, тя се опитва да въведе и фактора мъченичество, който според мнозина е решаващ за възприемането в последствие на дадена личност като светец. Те посочват като такъв случай, течащия в момента процес на обявяване за светец на Алексей Петров, който първоначално със съдействието на съда доби мъченичество, а сега се очаква да му бъде присъдена най-висшата степен на святост.

 

Advertisements