Скандал разтресе редиците на българските социолози, след като сдружението „За честни избори“ изнесе прогнозни данни в късните новини относно резултатите от президентския вот, получени от японската социологическа агенция „Хикари“. Сдружението поръчало изследването на японската агенция именно с идеята да свери получените резултати с тези на българските агенции. Това е стъпка, която се предприема за първи път и поднесе неприятна изненада на българските социологически агенции не свикнали с чуждестранна конкуренция. Ето и резултатите от изследването:

На първо място с 44,57% е Светльо Витков

Втори е Волен Сидеров с 18,32%

Трети Плевнелиев с 16,88%

Четвърти е Калфин с 11,37%

и пета е Кунева с 7,23%

останалите около 1,5% се разпределят между останалите кандидати.

Както се вижда от изследването разликите в резултатите на японците и на българските им колеги са повече от фрапиращи. Японската агенция се слави със своята прецизност и е използвана за проучване настроенията сред американците от щаба на Обама по време на кандидат президнетската му кампания. За разлика от българските социологически агенции, японците прогнозират съкрушителна победа на Светльо Витков, като според тях е възможно да спечели още на първи тур, ако се активизират поне малка част от хората които заявяват, че няма да гласуват. Японците прогнозират 30,41% изборна активност на предстоящия президентски вот. Според тяхното проучване близо 50% от заявилите, че няма да гласуват са определили, че ако все пак отидат до изборните секции, биха пуснали гласа си единственно за Светльо Витков. Проучването показва и един интересен феномен, 10% от негласуващите все пак ще отидат до урните, но не за да подкрепят някой кандидат, а за да пуснат в урните „Предсмъртното писмо на Левски“ , което те определяли като своебразен протестен знак към политическата класа като цяло.

Българските социолози засега отказват да коментират резултатите на японските си колеги докато не се запознаят подробно с тях, използваната методика и индикатори, но помежду им се чуват взаимни обвинения в клиентелизъм и поръчково манипулиране на обществените нагласи. От сдружението „За честни избори“ гарантираха за точността и надежността на изследването, те споделиха, че са се спряли именно на японска агенция за провеждането на това независимо външно изследване поради точността и прецизността с която японците се славят във всяко едно отношение. Самият шеф на японската агенция „Хикари“ е гарантирал с живота си реалността на получените резултати и обявил напълно сериозно, че ако се получи разлика между резултатите от реалното гласуване и прогнозите на неговата агенция относно подредбата на кандидатите ще си направи харакири. Според него това е възможно единственно при фалшифициране и манипулиране на изборния процес.

Водещите политически сили също са разтревожени от изнесените резултати. Те ги определят като нагла намеса във вътрешните работи на България, което е недопустимо и смятат да сезират Европейската комисия по въпроса, тъй като подобно изследване е намеса в политиката на Обединена Европа като цяло, от която България е неделима и важна част. Според тях това е гражданска поръчка подкопаваща устоите на демократичния процес и въвеждането на европейските ценности, и пречеща на такива исконни европейски явления като купуването и продаването на гласове.

Advertisements